Ett slag för veteranfordonsintresset i Sverige

Att ändra förutsättningarna för att slippa fordonsskatten och besiktiga vartannat år om fordonet är äldre än 30 år så där utan vidare gillar jag inte. Jag kan förstå att man tycker att en bil från t.ex. 1990 kan anses som ”för modern” som veteran och att den inte kan ses som ett veteranfordon om tio år men jag gillar ändå inte att man så att säga sätter gränsen vid 1975. Många är nog de som redan nu sparar även tämligen moderna bilar för att kunna bruka dem längre fram när de blir billigare att äga. Ponera att man äger ett fordon från tidigt 90-tal som man kanske har kostat på mycket tid och pengar och bara går och väntar på att den ska bli 30 år, då måste det nya förslaget komma som ett dråpslag! Nej , inga sådana här retroaktiva årsmodellsgränser, tack! Själv skulle jag kunna sträcka mig till att man drar en gräns vid senaste skelskiftet. Alltså att bilar från år 2000 antagligen ej någonsin kommer att klassas för veteranfordon med det som gäller idag för 30-årsregeln.

Det finns mycket att skriva om att åka omkring i ett gammalt fordon. Företrädesvis då på sommaren eftersom man vill undvika saltet och allt för mycket slitage.
Om man tittar på tidningshyllan i affären i dag så slås man ju även som fordonsintresserad av hur kollosalt många tidningar det finns i detta ämne. När jag själv var i mopedåldern så fick man vara jätteglad om man hittade en Start&Speed i hyllan! Tänk vad mycket teknikkunnande detta tillfört Sverige eftersom det skruvas i snart varje garage och tänk vilken meningsfull sysselsättning det bidraget med och på så sätt kanske i många fall hållit unga borta från andra destruktiva sysselsättningar.

Jag skulle verkligen önska att alla insåg vilket kulturarv de fordonsintresserade bidraget med. Jag vill ge alla som läser detta en eloge för vad de bidraget med i detta ämne och tar gärna emot synpunkter på mitt inlägg.

Vänligen, Jan-åke Johansson, SD, Skövde.

E-post: jan-ake.johansson@sverigedemokraterna.se

Det här inlägget postades i Insändare. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Ett slag för veteranfordonsintresset i Sverige

  1. Gunnar Bergqvist skriver:

    Risken att en bil från 2000 blir 30 år är nog minimal med all elektronik.

    • Christian Herter skriver:

      Plocka bort all elektronik då..
      Montera en gammal Weberförgasare och fortsätt köra..

  2. Åke Asph skriver:

    Jag och min guddotter har en Mustang Cab 2006. Den har en 330 hk V8 och är därför jättedyr i försäkring. Däremot drar den inte mer soppa=miljöovänligare än min gamla XC 90 med en rak bensinfemma 2004. Givetvis kör vi bara på sommaren, dvs” nedcabbat!” Kul att höra andra medlemmars synpunkter!
    Med svenska hälsningar från en amerikansk Klassiker!

  3. Per Fritz skriver:

    Klassiker på bilar idag kan te sig olika hos oss människor.Själv kör jag en Morris Minor från 1958.Motorn är en rak fyrcylindrig toppventilsmotor på 948 kubik och hela 37,5 hästkrafter!Bilen har jag haft i 11 år och vunnit en del meriterade priser såsom People Choice i Falsterbo 2008,Bosse Bildoktors Hederspris Staffanstorp Motorshow 2010 och lite mer därtill.Jag är en flitig besökare på träffar och försöker samtidigt att profilera SD-Motor så mycket jag bara kan!

  4. BOH skriver:

    Har sett genom åren att intresset för veteranbilar ökat otroligt och intresset saktar inte ner. Och som Jan-Åke Johansson skriver, så har säkert många unga styrt över intresset för detta istället för ett destruktivt liv.
    Så vi får alla hoppas att vi får ha vårt intresse för denna hobby i fred.
    Cruisa lugnt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *