EU-kandidaten Peter ”Nalle” Lundgren: Ett porträtt av en motorman

Från Rallybil till Bryssel. Peter Volvo

Med bara dagar kvar till EU-valet har SD Motor passat på att intervjua vår europaparlamentskandidat Peter ”Nalle” Lundgren. Peter har ett stort och genuint intresse för motorhobby och därför vill vi från SD Motor givetvis lyfta honom lite extra.

Hur började ”Nalles” intresse för motorsport ? ”Min mor och far hade ett stort motorintresse och åkte framförallt till Ring Knutstorp för att titta på tävlingar, banan  ligger bara en mil från Ekeby som jag är född i. Tror inte jag var mer än några månader gammal vid första besöket, i 10-11 årsåldern började jag och kompisarna cykla dit själva så fort det var en tävling.Framför allt gillade jag rallycross som också kördes där och min stora idol var Bert ”Hishultarn” Andersson i sin ursnabba röd och Petersilverfärgade VW Bubbla med Emmaljunga reklam på.” Peter fortsätter att berätta om vilka förebilder han hade inom rally: ”Så småningom hamnade jag 1980 på High Chaparral i Småland där jag fick jobb och blev mycket god vän med Kent Erlandsson som är äldsta sonen till ”Big Bengt”.
Kent visade sig tävla i rally och jag hamnade i paradiset, varenda kväll i veckan var jag i hans verkstad och hjälpte till att förbereda hans Volvo 242 för helgernas tävlande, och under tävlingarna var jag med och körde service.
De av er som är rallyfrälsta minns säkert den mattsvarta Volvon med Team High Chaparral på sidorna, han slutade åka -86 och då började jag själv åka folkrace för att -91 gå över till rally”.

Lång och gedigen karriär
”Nalle” tävlade för Gnosjö MK och Skillingaryds MK. Han tävlade i de dåvarande nationella C & B klasserna. Han slutade med tävlandet när han var på väg upp till A-klassen.
”Det var många tävlingar, någonstans mellan 70-80 stycken”, säger ”Nalle”.
Ett antal klassvinster och en hel drös topp 5 placeringar.
Peters aktiva tävlingstid var mellan -91 och -06. Han körde framför allt Volvo 142 och 240 med ett kort avbrott för en Opel Manta.

Individuell sport med lagkänsla
Vad är det som gör rally så roligt? ”Speciellt den fantastiska hjälpsamhet som finns mellan teamen under en tävling, alla hjälper till med reservdelar man själv saknar vid problem och vice versa när andra får problem”.

Många roliga minnen från rallytiden
”Nalle” har många roliga minnen från tävlingstiden men några minns han särskilt väl. ”Körmässigt var det nog en tävling i Motala där vi inte läste inbjudningspapperna speciellt noga och kommer till tävlingen med 8 nya grusdäck bara för att upptäcka att det var en rs-tävling på uteslutande asfalt.
Vi bestämde oss för att köra ändå och bjuda på lite show för publiken istället, däcken gick snabbt varma och det gick riktigt brett och publikfriande.
I målet på en av sträckorna skrattade en funktionär så han nästan grät när vi gick i mål, ni var inte snabbast och ni åkte nog längst av alla med tanke på hur ni sladdade men herregud vad underhållande det var blev hans kommentar.

”Nalle” på väg mot nya specialsträckor
”Nalles” ambitioner när han kommer till Bryssel är att hamna i Tran, utskottet som hanterar transport och turism. ”Där får jag nytta av min 30åriga bakgrund som chaufför framför allt, allt för många beslut fattas av människor som inte har bakgrund i branschen deras beslut påverkar.
Det är dags att skicka in verklighetens folk i maktelitens högborg och tala folkets språk”.
Från sin aktiva tävlingstid tar ”Nalle” med sig erfarenheten att hantera stress och högt tempo. ”Situationen inför en debatt eller intervju med stressnivå är som att stå på starten på en tävlingssträcka, när nedräkningen börjar måste man trycka ned nervositeten och börja använda huvudet”  säger ”Nalle”

Fartens tjusning
Vad är det då som gör rally så spännande? ”Annars var det väl tjusningen i att just åka så fort på en smal och slingrig skogsväg där man på rakorna åker i 160-170km och tallarna ser ut som ett pinnstaket 2m sidan om bilen”.
Goda råd till ungdomar som ska börja med rally
Vad ska man tänka på om man som ung ska börja köra rally?
”I början är det bättre att lägga ned tid till att tävla ofta, hellre det än att montera de värsta bitarna på bilen, det är med rutinen tempot kommer och det är då som först man får användning av de värsta bitarna”.

Påverka sporten som politiker
Hur skulle ”Nalle” vilja påverka motorsporten/rally?       ”Kanske att kunna få till ett regelverk som förenklar för arrangörerna vad gäller bullerkrav inom racingen, ljudet är ju en stor del av upplevelsen som publik.
Inom rally kanske möjligheterna till att få låna skogsvägar av militär och stat”.
Början till en ny rallykarriär
”Jag har också en dröm jag har bestämt mig för att genomföra inom 2 år och det är att köra Svenska Rallyt och Midnattssolsrallyt med en bil i Historiska Klassen, varför inte en Volvo 240 med vår kära blåsippa på sidorna”.

Text av Kenneth Thuring

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *