Vädret är lite halvmulet, med några droppar regn mellan varven, men vad gör väl det när vattentemperaturen närmar sig 25 grader och man sitter med oproportionerligt många hästkrafter mellan benen.
För en person som jag själv som har ganska lite erfarenheter från vattenburna motorfordon så är detta minst sagt en totalupplevelse. Skotern är av modell Sea Doo RXP, kan ta upp till tre passagerare och har en turbomatad fyrtaktare om 220 hk. Detta fartvidunder toppar en bit över 100 km/h och når sin maxfart med en acceleration motsvarande en toppresterande sportmotorcykel. Som ni nästan förstår vid det här laget så skriker man bara av upphetsning när man drar in tumreglaget och drar iväg son skjuten ur en kanon.
Jag har svårt att inte förundras över hur lätthanterad skotern är. När man svänger känns det som något mellanting mellan att lägga ner i en kurva med en motorcykel och sladda med en bil, men trots den smått suspekta känslan känner jag mig hela tiden trygg att maskinen inte ska välta eller kasta av mig. Kör någon större båt förbi så kan man utnyttja vågorna i kölvattnet att hoppa på och i brist på stora båtar kan man i alla fall retas med de mindre motorbåtarna och se till att dessa har något att hoppa på genom att köra förbi dem och ge dem svallvågor! Behöver jag ens säga att man är snabbast runt Kungsholmen med en sådan här maskin?
När vi hade lekt klart på lite mer öppet vatten drog vi ner på farten och åkte alla tre sittandes på skotern runt i kanalsystemen runt kungsholmen och tittade på vår vackra hufvudstad. Det fanns mycket att se och för en ”lantis” som jag själv kändes det ganska annorlunda att se de stora kända byggnadsverken från vattenskotern. Stockholms stadshus, riksdagen och Rosenbad var några av platserna man kunde se från vattnet. Som betyg för vattenskoter-testkörningen kan jag inte ge den mindre än 5 blåsippor av 5 möjliga! Till nästa år känns det inte alls osannolikt att man själv införskaffar en liknande leksak.
Josef Fransson för Sd-motor