Många börjar känna allt mer uppgivenhet över att inte kunna ha grejerna i fred. En av dessa är Dennis Beijbom från Falköping i Västra Götaland. Han har under året redan fått två crosscyklar stulna.
– Den första hojen blev stulen efter att jag kört en årsstafett. Jag förmodar att någon fattade tycker för hojen och tog reda på vart jag bodde, berättar Dennis.
– Efter att den första blev stulen köpte jag en ny hoj två veckor senare. Jag hann dock bara renovera upp den och köra på den en gång innan tjuvarna kom och hämtade även den. Detta trots att jag kedjat fast den i garaget och parkerat min bil alldeles intill garageporten för att det inte skulle gå att rulla ut motorcykeln. Detta hindrade dock inte tjuvarna, som lyfte ut hojen över min bil.
Vidare så berättar Dennis att en kamrat i motorklubben även han, i dagarna, blivit bestulen på en motorcykel efter att han satt ut denna i annons till försäljning.
Det bästa sättet att som motorcykelägare skydda sig mot stöld är att alltid låsa fast fordonet i ett fast föremål med kedja. Att stå inomhus är givetvis att föredra. Skall man annonsera ut sin motorcykel bör man överväga om man verkligen behöver sätta ut kontaktuppgifter som kan härledas till en adress där motorcykeln står.
Många av de stulna motorcyklarna försvinner troligtvis ut från landet redan efter något dygn och är sen mycket svåra för polisen att finna. Håkan Karlsson, polis vid samordningsenheten, Västra Götaland, kan inte bekräfta om det är internationella ligor som står bakom många av motorcykelstölderna men då SD-motor lyssnar av bland branschfolk är berättelserna många med fall då stulna motorcyklar hittats i containrar eller överlastade bussar, på väg ut från landet. Det finns dock bekräftade fall då trasiga motorcyklar importerats endast i syfte att ge inhemskt stulna motorcyklar en ny identitet.